ديدار رياست محترم هيات تكواندو استان اذربايجانشرقي از شهرستان چاراويماق

ریاست محترم تکواندو استان جناب آقای طوفانبخش ابتداازتمرینات تکواندوکاران بازدیدکردند

وایشان درصحبتی خطاب به تکواندوکاران شهرستان چاراویماق فرمودند:وقت طلاست

ومابایدازوقتی که دردستمان است نهایت استفاده راببریم. همانگونه که از طلانسبت به چیزهای

دیگربیشترمراقبت می نماییم وقیمت وارزش فراوانی نیز دارد.وقت هم مانندطلابایدلحظه به

لحظه ی آن باارزش شمرده شود.درادامه نیزایشان ازسبک های مختلف تکواندوبرای ماسخن

فرمودندوازاستعدادهای تکواندوکاران چاراویماق ابرازرضایت کردند.                        

سپس در جلسه اي كه با حضور مسئولين برگزار شد حضور يافتند .

در اين جلسه  ابتدا جناب اقاي دكتر  عبداللهي فرماندار شهرستان  در سخنانشان از پيشرفت ورزش تكواندو در اين شهرستان ابراز رضايت كردند و استعداهاي شهرستان را در اين رشته ورزشي فوق العاده خواندندو پيشنهاد كردند شهر قره اغاج را به عنوان قطب تكواندو استان معرفي كنند سپس استاد طوفانبخش در سخنان خود ابراز اميدواري كردند در آينده نزديك ازاين شهرستان قهرمانان زيادي به استان و كشور معرفي شود

در ادامه جلسه  اقاي حسين پور رييس اداره ورزش و جوانان از عدم وجود تشك رزمي و نبود بودجه لازم جهت پيشرفت در اين شهرستان خبر داد  سپس آقاي فلاحي دبير هيات  تكواندو شهرستان چاراويماق اين شهر را سرشار از استعداد بالقوه خواند كه بايد به بالفعل تبديل شوند و از عدم حمايت مسئولين  شهر انتقاد كرد  و خواهان توجه بيشتر به رشته تكواندو  در شهرستان شد لازم به ذكر است  در اين جلسه آقاي دكتر عبداللهي فرماندار  شهرستان چاراويماق ،آقاي طوفانبخش رياست محترم هيات تكواندو استان ، دكتر ستوده دبيرهيات استان ،  آقاي آقازاده رييس دفتر نماينده مردم شهرستانهاي  هشترود وچاراويماق  در مجلس شوراي اسلامي  آقاي حسين پور رييس اداره ورزش و جوانان شهرستان و  آقاي فلاحي مربي و دبير هيات شهرستان چاراويماق  حضور يافتند

عکس های این دیداروملاقات درادامه ی مطلب موجوداست.((باتشکرمهدی قریبی))

ادامه نوشته

9 نکته برای بخاطر سپردن فرم های تکواندو

آیا با یادگیری و بیاد سپردن فرم ها مشکل دارید؟؟؟ احتمالا اینگونه باشد چون این مشکلی است که خیلی از تکواندوکاران با آن روبرو

هستند. در اینجا 9 نکته را نوشته ایم که اگر با دقت به آنها عمل کنید، انشاالله این مشکلتان حل خواهد شد. 

1. سعی کنید در ابتدا قسمت کوچکی از فرم را تمرین کنید

در ابتدا یادگیری کامل یک فرم کمی سخت است. اما این مشکل چندانی ایجاد نمی کند.

برای یادگیری قسمت کوچکی از یک فرم وقت بگذارید، آن را بخوبی یاد بگیرید، بگذارید حرکات آن وارد بدنتان شود، سپس قسمت

بعدی را یاد گرفته و تمرین کنید.

هرگاه تمام حرکات را بخوبی حفظ کردید، برای یادگیری فرم با جزییات و اصول هم دوباره همین کار را تکرار کنید. ابتدا یک بخش

کوچک را با جزییات یاد بگیرید و سپس سراغ بخش های دیگر بروید.

ادامه نوشته

توبوک(لباس تکواندو) چیست؟

   

لباس تکواندو توبوک نامیده می شود. توبوک هم مانند هرچیزی دیگر در تکواندو در تاریخ و زمان باستان ریشه دارد. توبوک به

مجموعه ی پیراهن تکواندو )سان گی(، شلوار تکواندو)هائی( و کمربند تکواندو )تی( می گویند. اولین نوع توبوکی که برای تکواندو

در نظر گرفته شد از لباس مردم کره ی باستان که "هانبوک" نامیده میشده ، گرفته شده بود. اما بعدها با تعمق بیشتر در نظریه ی یین و

یانگ و همچنین تمایز لباس تکواندو از دیگر هنرهای رزمی، لباس آن تغییر کرده و به شکل امروزی درآمد. توبوک فقط برای

پوشیدن هنگام تمرین نیست بلکه در هرگونه مسابقاتی از مسابقات شهرستان گرفته تا مسابقات المپیک لازم است.

دلایل پوشیدن توبوک

این افتخار و غرور را در فرد بوجود می آورد که هنرجوی تکواندو است.

درجه ی مهارت فرد را نشان می دهد.

نماد میراث و سنت تکواندوست.

درجات مختلف که با رنگ کمربند نشان داده میشوند، مشوقی برای هنرجویان است تا در عین حفظ فروتنی، درجات بالاتر را بدست

بیاورند.

برای فعالیت های ورزشی بسیار راحت و مناسب است.

هنرجوی تکواندو را از دیگر رشته های رزمی متمایز میکند.

هنرجویان باید توبوکشان را تمیز و اتو کرده حفظ کنند. آنها باید اهمیت و ارزش تاریخی آن را درک کنند و با افتخار و احترام آن را به تن کنند.

فلسفه ی توبوک

بسیاری از آموزه های فلسفه ی شرقی، اساس تکواندو هستند. در این فلسفه بر توازن در زندگی تاکید زیادی میشود. بسیاری از افراد

نمی دانند که چنین فلسفه ای حتی در ساختار توبوک نیز رعایت میشود. سه شکل هندسی در توبوک بکار میرود: مربع )در آستین ها و

شلوار(، دایره )در کمربند دور کمر( و مثلث )در پیراهن و یقه ی 7 شکل(. طبق نظریه ی یین و یانگ، سه جز اصلی عالم هستی و

سه شکل هندسی بکار رفته در توبوک معنایی مشترک دارند. شلوار نماد زمین است. کمربند، انسان بوده و قسمت بالایی آن که پیراهن

است، آسمان می باشد. شکل بی پایان کمربند )دایره( نشانگر دوره ی زندگی انسان بین زمین )شلوار( و آسمان )پیراهن( است. رنگ

سفید توبوک نیز نشانه ی پاکی لوح وجود تکواندوکار، صلح و آرامش است.

خاستگاه کره ای توبوک

خاستگاه دقیق هانبوک نامشخص است اما طبق اسناد این لباس در عهد سه امپراطوری )گوگوریو، شیلا و باک جه( مورد استفاده قرار

می گرفته. نقاشی های دیواری از آن عهد افرادی را نشان می دهد که یک شلوار و پیراهنی بلند پوشیده اند. "سوکیونگ" نویسنده ی

چینی در کتاب خودش "کوریو توکیونگ" مینویسد: "مردم در کشور گوگوریو لباس های سفید پوشیده و کمربندهای سیاه ابریشمی دور

کمر خود می بندند". مقاله ای در روزنامه ی چوسان دیلی در 03 آوریل 0332 نوشته بود که پرفسوری ژاپنی لباس مردانه ای با

قدمت 122 سال پیدا کرده که به دوران سلسله ی چوسان برمیگردد. این لباس تاحدود زیادی شبیه هانبوک های معاصر بوده. هانبوک

بتدریج به همان توبوکی تبدیل شد که امروزه توسط هنرجویان تکواندو پوشیده میشود.

انواع توبوک

تکواندو فقط دو سبک دارد و هریک از آنها نیز یک نوع توبوک مخصوص خود دارد که کاملا از یکدیگر متمایزند. توبوک تکواندوی

سنتی )سبک هیانگ( دارای یقه ی باز بوده که قسمت چپ آن روی قسمت راست قرار میگیرد. در قسمت پایین پیراهن و آستین ها نیز

نوارهای سیاهی دیده میشود. توبوک تکواندوی مدرن )سبک پومسه( هم که لباسی آشنا برای همه است، یقه ای 7 شکل داشته که گاهی

اوقات نواری سیاه دور آن می باشد. توبوک های تولیدی آدیداس برای تکواندو مدرن، دارای سه خط موازی سیاه روی شانه ها و سه

خط دیگر در کناره های شلوار هست.


هنر رزمی تکواندو در یک نگاه

رشته المپیکی تکواندو جزء آن دسته هنرهای رزمی است که به مرور زمان با تغییر تحولات اساسی روبرو شده است و ساختارهای آن به اقتضای زمان با تحولات قابل ملاحظه ای روبرو شده تا با خواست های عموم مردم منطبق گردد. به همین دلیل این هنر رزمی که امروزه جنبه های ورزشی آن مشهود تر از گذشته در طول سالیان اخیر همواره جایگاه خویش را میان قشر کثیری از مردم حفظ کرده علاوه بر حضور فعال در بعد قهرمانی، فراگیری اش نیز در سطح جهان رو به افزایش گذاشته است تا در حدود 184 کشور عضو تشکیلات جهانی آن باشد.

این بخش ها تنوع سلیقه ها را پوشش داده و فرصت را برای همگان فراهم ساخته تا با آزادی عمل و مطابق ایده آل هایشان  به انتخاب بپردازند.

بر این اساس با هدف آشنایی بیشتر با این بخش ها به توضیحات مختصری از آنها و ویژگی هایشان می پردازیم تا گزینش بر حسب سلایق سهل الوصول تر شود.

کیوروگی (مبارزه):

لفظ کره ای کیوروگی به مبارزات جذاب و دیدنی تکواندو اطلاق می شود. مبارزات تکواندو نسبت به سایر رشته های رزمی از سطح حفاظتی ویژه ای برخوردار است و کارشناسان این رشته با بهره گیری از لوازم محافظ، امنیت و سلامتی را برای ورزشکاران به همراه آورده اند. بهره گیری از ساق بند، کاپ، لثه،  هوگو و کلاه توسط تکواندو کاران در مبارزات باعث شده تا آسیب های ورزشی این رشته در حد صفر باشد و کمترین مصدومیتی متوجه ورزشکاران فعال در تکواندو باشد. حفظ سلامتی در کنار کسب موفقیت در میادین قهرمانی جزء تاکیدات این رشته در بخش کیوروگی که پر متقابل ترین بخش تکواندو است، تلقی می شود. در واقع مبارزات تکواندو به نحوی طراحی شده است که ضریب آسیب دیدگی به حداقل ممکن تقلیل یابد و این امر استقبال کودکان و نوجوانان را در جهت انجام مبارزات تکواندو و رشد در بخش المپیکی تکواندو است افزایش داده است.

مبارزات تکواندو در 3 راند 2 دقیقه ای برگزار می شود و ورزشکاران در این زمان روی تشک مسابقه تکواندو که شیاپ چانگ خوانده می شود به قضاوت یک داور وسط و 4 داور کنار برای کسب امتیاز و پیروزی به مبارزه می پردازند. مسابقات تکواندو در مسابقات تکواندو در سطح جهان از حساسیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل همواره با حواشی خاصی همراه بوده است.

پومسه (فرم):

پومسه یا فرم بخش دیگری از تکواندو می باشد که در آن تکواندو کاران به اجرای تکنیک های این رشته می پردازند. در پومسه تکنیک ها بر اساس روندی که ترکیب شده است به ترتیب مورد اجرا در می آید که و ورزشکاران در یک مسیر مشخص تلاش می نمایند یک رشته تکنیک های استاندارد را به بهترین نحو ممکن به اجرا در می آورند. این تکنیک ها به طریقی به اجرا در می آید که به صورت طبیعی نیز کاربرد آن حفظ شود و اثر گذاری آن در برابر یک فرد قابل مشاهده باشد.

پومسه خود به دو روش استاندارد و ابداعی تقسیم می شود که در جای خود نیاز به بررسی دارد در پومسه استاندارد، ورزشکاران یک سری تکنیک های مشخص را به صورت متوالی و با نظم مشخص به اجرا در می آورند اما در پومسه ابداعی تکواندو کاران مجاز هستند که روال تکنیکی جدیدی را شکل دهند و از این حیث آزادی عمل و تنوع فرم های اجرایی در پومسه ابداعی بر طرفداران آن می افزاید.

تکواندو کار شرکت کننده در پومسه که پومسه رو نیز خوانده می شود فارق از مبارزه طلبی زیبایی های تکواندو را در قالب اجرای فرم های منظم و اصولی به نمایش می گذارند و اصالت این هنر شرقی را در ترکیب نمایان می کند. پومسه نیز با توجه به جذابیت های خاص خود مشتاقان فراوانی را به سمت و سوی خود جلب نموده است که با این وجود کره ای ها همچنان در این بخش حرف اول را می زنند.

هان مادانگ (شکستن اجسام سخت – دفاع شخصی – پومسه ایروبیک)

هان مادانگ که به آن تکواندو همگانی نیز می گویند، رویکرد متفاوتی با کیوروگی و پومسه را پی می گیرد و بدین لحاظ بخشی مجزا را شامل می شود. در هان مادانگ که فلسفه آن همگانی نمودن ورزش از طریق توسعه آن در کوچکترین جوامع یا خانواده است تلاش می شود تا سایر جذابیت های فنی تکواندو در قالبی خاص به مخاطبین ارائه شود. در رقابت های هان مادانگ بر خلاف مبارزه و فرم به جای اینکه بیشتر به کسب نتیجه توجه شود، بر افزایش تعاملات فرهنگی نژادی و قومی تأکید می شود تا باعث تقویت اتحاد و دوستی میان اقشار مختلف مردم گردد.

هان مادانگ به بخش های مختلف همچون هوشین سول یا دفاع شخصی و کیوک پا یا شکستن اجسام سخت تقسیم می گردد که البته پومسه ابداعی و پومسه ایروبیک نیز جزء این بخش ها می باشند. دفاع شخصی کاربردی که در هان مادانگ آموزش داده می شود امنیت هر ورزشکار را تأمین می کند و این امکان را فراهم می کند تا آخرین دستاورد های دفاع شخصی رادر قالبی ساده ارائه نمود. در کیوک پا یا شکستن اجسام سخت نیز روش های تسلط قدرت هر فرد بر اجسام سخت همچون چوب و سنگ آموزش داده می شود معیار کسب برتری در کیوک پا حجم شکستن اجسام است که شرکت کنندگان مسابقات در شرایط برابر به اجرای آن می پردازند. این بخش سایر علاقمندان را به تکواندو جذب خود می کند و از این لحاظ اهمیت فوق العاده بالایی برای اهالی این رشته دارد. در هان مادانگ پومسه به صورت استاندارد، ابداعی و ایروبیک به نمایش گذاشته می شود. در پومسه ایروبیک تکنیک های زیبای تکواندو همراه با موزیک و حرکات ایروبیک صحنه های زیبا و جذابی را خلق می کند که در همگانی و فراگیر نمودن تکواندو می تواند نقش مهم و بسزایی ایفا نماید.



نقش کیهاپ در تکواندو :

((سلام به شمادوستان،دوستدارتکواندو)) 

نقش کیهاپ درتکواندو:

به طور خلاصه باید گفت که کیهاپ فریادی است بلند که از ناحیه ی داخلی شکم و نزدیک به ناف نشأت می گیرد و همراه با تخلیه ی نفس است . 
--------------------------------------
یک کیهاپ درست دارای خصوصیات زیر است :

۱ - ریه و شکم به طور کامل از هوا تخلیه می شود.
۲ - ماهیچه های شکم منقبض شده و در مقابل ضربه دارای آمادگی و مقاومت می شوند.
۳ - فریادی که همراه تخلیه ی هوا ست و هیچگونه تأثیر منفی و خراشی به حنجره و گلو وارد نمی کند.

باید به خاطر داشت که به طور کلی اهدافی که از کیهاپ مد نظر است به شرح ذیل می باشد:

الف - ایجاد ترس و دلهره در حریف
ب - ایجاد روحیه و اعتماد به نفس در خودج - آمادگی بدن برای دریافت ضربات احتمالی با آسیب و درد کمتر(بوسیله انقباض ماهیچه های شکم )
د - تقویت تکنیک اجرا
 شده
-------------------------------------


در پایان توجه به این تذکر لازم است که کیهاپ به عنوان یک تکنیک محسوب نمی شود بلکه فریادی است که دقیقا همزمان با اجرای تکنیک و با خصوصیاتی که ذکر شد اجرا می گردد و کیهاپ کشیدن زودتر و دیرتر، یعنی قبل و بعد ازتکنیک صحیح نیست و خاصیتی ندارد .

فوایدتمرین باوزنه درتکواندو

۱.عضلات را برای نشان دادن بهتر رشد هماهنگ می‌کند و متابولیسم را افزایش می‌دهد، که این هم باعثافزایش کالری سوزی در طی روز می گردد. شما همواره هنگام خواب سوخت و ساز بیشتری دارید
۲.سیر نزولی متابولیسم بدن شما را که حدود ۳۰ سالگی شروع خواهد شد، معکوس می نماید. 
۳.به شما نیرو داده و توان شما را افزایش می‌دهد. 
۴.ایجاد تأثیرات مثبت روی عضلات، تقریباً روی تمام ۶۵۰ عضله. 
۵.استخوانهای شما را تقویت نموده و ریسک پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. 
پایداری عضلانی را بهبود می بخشد. 
۶.عضلات بزرگ را در بانوان رشد نداده و فقط باعث استحکام آنها می‌شود. 
شما را قوی مینماید، قدرت به شما اعتماد بنفس می‌دهد و فعالیتهای روزانه را آسانتر می کند. 
۷.صدمات عضلات و مفاصل پایین کمر را کاهش می‌دهد. 
۸.فشار خون را کاهش می‌دهد. 
۹.احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. 
۱۰.گوارش را آسان نموده . 
۱۱.( HDL ) اچ دی ال خون را افزایش می‌دهد ( HDL چربی مفید یا شکل مثبت کلسترول است ). 
۱۲.فرم و حالت بدن را بهبود می بخشد . 
۱۳.کار سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. 
۱۴. باعث کارآمدی سیستم قلب و عروق می گردد. 
۱۵.هماهنگی و توازن بدن را بهبود می بخشد . 
۱۶.شما را سرحال‌تر می کند .

دانلود کلیپ ضربه ی زیبای ماندولیاچاگی(جدید)

برای دانلود این کلیپ زیبا روی لینک زیرکلیک کنید(امیدوارم خوشتون بیاد)

DOWNLOAD



دانلود گلچین المپیک آتن

  

برای دانلود کلیب روی لینک دانلود کلیک کنید.

Download

ضربات پا در تکواندو (لطفاجهت مشاهده ی همه ی ضربات پا به ادامه ی مطلب مراجعه کنید)  

آپ چاگی : ضربه با سینه ی پا رو به جلو . (انیمیشن زیر)

موروپ چاگی : ضربه با زانوی خمیده. 

آپ دولیو چاگی : ضربه با روی پا به پهلوی حریف.

دولیو چاگی : ضربه پا به صورت حریف همراه چرخش 135 درجه ی پای زیر (چرخش زیاد پای زیری باعث پیچش تاندون می شود).(انیمیشن زیر)

ادامه نوشته

خطا های تکواندو

 خطاها  

کیونگ گو:خطا هایی که دارای شدت کمی باشند با کیونگ گو جریمه میشوند یک کیونگ گو امتیاز منفی ندارد بلکه دو گیونگ گو یک امتیاز منفی برای مبارز به همراه دارد که عبارتند:

۱- بیرون رفتن از خط حد (۱۲در ۱۲ متر)

۲- فرار از مسابقه و پشت کردن به حریف

۳- زمین افتادن

۴- دوری جستن از مبارزه

۵- بغل کردن یا هل دادن حریف

۶- ضربه زدن به هر قسمت از بدن که زیر کمر قرار دارد

۷- تظاهر به جراحت

۸- ضرب زدن با سر یا زانو

۹- ضربه زدن به صورت حریف با دست

۱۰- رفتار یا گفتار ناپسند مبارز یا کوچ (مربی)

گام جو: خطاهایی که دارای شدت زیادی باشند با گام جو جریمه میشوند.

که عبارتند از:

۱- ضربه زدن به حریف پس از اعلام "کالیو" توسط سرداور

۲- ضربه زدن به حریف زمین افتاده

۳- پرتاب کردن حریف بر زمین یا زمین انداختن حریف با گرفتن پای او در هوا

۴- ضربه زدن عمدی به صورت حریف

۵- قطع روند مسابقه توسط مبارز یا کوچ

مبارزی که دارای چهار امتیاز منفی باشد بلافاصله توسط سرداور بازنده اعلام میگردد.

تکواندو....راهی برای زندگی

ژنرال چوی هونگ هی، بنیانگذارتکواندو، می فرماید:  

تکواندواستفاده ی علمی ازبدن برای دفاع شخصی است،بدنی که باتمرینات شدیدجسمی و ذهنی به مرحله ای میرسدکه می تواندازتمام توانایی های نهفته درآن استفاده کند.اگرچه تکواندویک هنررزمی است،اما نظم،تکنیک هاو تمرینات ذهنی آن فقط وسیله ای برای برقراری کامل عدالت،شکیبایی،فروتنی،مصمم بودن و درکل،ساختن جهانی پرازصلح و صفاست وفلسفه ی تکواندو هم جزاین نیست. 

۱۸ نکته در مورد مبارزه :


۱۸ نکته در مورد مبارزه :

نكته 1: ارزيابي تكنيك وتاكتيك حريف : مي بايست سريعاً اقدام به ارزيابي حريف مقابل نمائيم وچنانچه ازقبل اورامورد ارزيابي قرادداده بوديم استراتژيهاي حمله مناسب رااجرانمائيم براي ارزيابي حريف درنظرگرفتن نوع گاردچپ يا راست پا بودن حمله يا ضرحمله كاربودن واصولاً شيوة مبارزه ونقاط ضعف وقوت وي مهم است.

نكته 2: تطبيق فيزيك بدن با حريف مقابل : آيا حريف ازماكوتاهتراست يا بلندتر؟ بنابراين باتوجه به اختلاف قدبين خودوحريف ميبايست شيوة مناسب مبارزه با حريف رااتخاذ نمائم .

نكته 3: موقعيت سنجي دركسب امتياز: بدليل سرعت ضربات ، فرصت وموقعيت هاي كسب امتيازبسيار كوتاه است وچنانچه مبارز به سرعت ازموقعيت هاي ايجادشده استفاده ننمايد ويا كند عمل كندبعيداست دربالا بردن امتيازات خودچندان موفق باشد ضمن آنكه يك مبارزه خوب بااتخاذ استراتژي صحيح موقعيت هاي كسب امتيازرابراي خود ايجاد مي نمايد ومنتظرفراهم شدن موقعيت نمي شود.


ادامه نوشته

نکاتی در مورد یادگیری و استفاده از مهارت های تکواندو (1)

اقدامی که شما در ابتدا برای یادگیری مهارت های تکواندو باید به آن توجه نمایید و بخش مهمی از هنر رزمی تکواندو را شامل می شود تسلط و استفاده از همه حواس خود در یادگیری و استفاده از مهارت ها است. مهمترین عواملی که در آموزش و استفاده از مهارت ها تسلط و حواس شما را پایین می آورد عبارتند از :

۱- شدت٬ میزان و اندازه : هرچه شیء یا مورد در اطراف شما بزرگتر و یا صدای اطراف شما بلندتر و شدیدتر باشد می تواند حواس شما را بیشتر متوجه خود کند.

۲- تفاوت و تضاد: تفاوت زیادی بین چیزی که شما توقع دیدن آن را در محیط اطراف خود دارید و شیء مشاهده شده یا مورد به وجود آمده وجود دارد.

۳- تحرک: حرکت اشخاص یا اشیاء اطراف شما مورد دیگری است که ممکن است حواس شما نسبت به اقدامی که در حال انجام آن هستید کاهش دهد. برای تمرکز صحیح روی یک موضوع٬ شخص و یا شیء باید از وجود و تحرک دیگر اشخاص یا اشیاء آگاه باشید.

۴- محیط: نوع محیط محل تمرین یا مسابقه٬ وسایل٬ دمای هوا٬ ابعاد٬ رنگ آمیزی٬نور محیط موجود و ... روی توانایی شما برای تمرکز حواس تأثیر می گذارد و یکی از مهمترین عواملی است که باید به آن دقت و توجه ویژه شود.

۵- احوال درونی: احساسات٬ انگیزه٬ تنش مسابقه٬ پیش داوری ها٬ مشکلات٬ پریشانی و اتفاقات روزمره و ... می توانند دامنه استفاده از مهارت های شما را محدود نمایند.

اقدام دیگری که در یادگیری مهارت های تکواندو باید به آن دقت داشت انتخاب هدف مناسب است. سعی کنید هدف خود را واقعی و با توجه به توانایی های جسمی و ذهنی خود تعیین نمایید. بدانید و به این واقعیت دقت نمایید که ( موفقیت همیشه پیروزی در یک یا چند مسابقه نیست بلکه وقتی شما به هدف خود برسید و یا به آن نزدیک شوید٬ پیروز شده اید ).

نکاتی در مورد یادگیری و استفاده از مهارت های تکواندو (2)

برای یادگیری بهتر و اجرای مهارت هایی که آموخته اید و همچنین جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی نظیر کشیدگی و گرفتگی عضلات در زمان تمرین٬ قبل از شروع تمرینات تخصصی و مهارت های تکواندو لازم است بدن خود را به طور صحیح و کامل گرم کنید. فرایند گرم کردن شامل سه بخش است:

۱- تمرینات شدید و فزاینده: این نوع تمرینات باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن شده و به ویژه بخش هایی از بدن مانند عضلات٬ مفاصل و دستگاه انرژی را برای فعالیت ورزشی آماده می سازند.

۲- تمرینات کششی: باعث کشش عضلات٬ زردپی ها و بافت های عضلانی شده و دامنه حرکت آنها را برای انجام فعالیت گسترش می دهد و آماده می سازد.

۳- تمرینات همانند سازی: این نوع تمرینات هنرجو را از طریق تحریک فکری٬ ذهنی و جسمی برای تمرین یا مسابقه آماده می سازد و شامل مروری بر تکنیک های پایه یا مهارت های انعطافی حرکتی است.

(اگر فرایند گرم کردن در زمان مناسب٬ کامل و به صورت صحیح و با وقفه های به اندازه روی حرکات صورت پذیرد٬ تا حد زیادی می تواند تعیین کننده انرژی شما از لحاظ روانی و جسمی برای انجام تمرین و مسابقه باشد. اجرای صحیح این تمرینات می تواند شما را برای انجام تمرین شاداب سازد و حس توان مضاعف را در شما جهت یادگیری و اجرای مهارت های تکواندو به وجود آورد).

توصیه می شود فرایند گرم کردن را به صورت کامل و مرحله به مرحله انجام دهید و از کوتاه کردن هر بخش بپرهیزید زیرا عدم اجرای صحیح و کامل این فرایند می تواند به مرور زمان آسیب هایی را به بدن شما وارد ساخته و توان اجرای مهارت ها را در شما کاهش دهد.

از دقت شما به مطلب فوق متشکرم...

عکس هایی بسیارزیباازمنطقه ی گردشگری پیرسقا

عکس های جالب ازمهدی قریبی

لطفا برای مشاهده ی همه ی عکس ها به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

               28455971482931275937.jpg91828863383909661941.jpg 

               30293215300888749055.jpg47184954197101196875.jpg

ادامه نوشته

داروهاي نيروزا ـ دوپينگ و عوارض آن

تاريخچه :

واژه دوپينگ از زبان آفريقاي جنوبي مشتق شده است و اشاره به يك نوشيدني الكلي باستاني دارد.(1)

مواد نيروزا (دوپينگ) به هر ماده‌اي كه كاربردش سبب افزايش توان و كارايي فرد ورزشكار گردد. اطلاق مي‌گردد(2)

در طول تاريخ بسياري از داروهاي گياهي و صنعتي براي افزايش توانايي جسمي و ورزشي مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هر كدام پس از مدتي به خاطر عوارض جانبي مختلف كنار گذاشته شده‌اند. واژه دو پينگ كمتر از 100 سال قدمت دارد (3) نخستين مورد مرگ به دليل مصرف بيش از حد مواد نيروزا (تري متيل) در سال 1886 در يك مسابقه دوچرخه سواري محلي روي داد (1) در سال 1910 دوپينگ براي اولين بار جنبه رسمي پيدا كرد (3) در سال 1960 با مرگ يك دوچرخه سوار كميسيون پزشكي كميته جهاني المپيك قانون مخالفت كاربرد مواد نيروزا را نهادينه نمود. (1)

طبق تعريف كميسيون پزشكي كميته بين‌المللي المپيك، دوپينگ عبارت است از تجويز يا مصرف يك ماده خارجي يا ماده درون زاي بدن با مقادير غير عادي يا استعمال غير طبيعي توسط شخص سالم با هدف افزايش كارايي ورزشي پارا دوپينگ عبارتست از دادن دارو به يك ورزشكار توسط حريف جهت كاهش كارايي وي و يا بدنام كردن ورزشكار (3)

ادامه نوشته

آموزش کمربند دان 3

مردم كره بهترین وزیباترین كوه شبه جزیره را كه در رشته كوه ت بك واقع است ، كونگانگ سان می نامند و به الماس كه سخت ترین ماده است كومگانگ سوك می گویند.

با توجه به موارد فوق كومگانگ پوم سه درتكواندو بیانگر روحیه قوی و زیبایی كوههای ت بك و سختی الماس است. نمای حركات پوم سه كومگانگ مثل حرف چینی “      ”  است. كه نمایانگر كره می باشد.

تكنیكهای فرم كومگانگ بایستی باعظمت، زیبایی ، ثبات و استحكام اجراشوند. ایستادنهای جوچوم سوگی مبین استحكام  كوه است و ایستادنهای هاكتاری سوگی نشاندهنده صعود به قله می باشد.

ضمناً سانتول ماكی كه خود شباهت فراوانی به حرف چینی “      ”  دارد باردیگر عظمت كوه را بیان و نمایش می دهد.

POOMSAE KEUM GANG

پوم سه كوم گانگ به روایتی دیگر

الماس   DIAMOND

ادامه نوشته

حرکت انیمیشن برای لاغر کردن شکم

laghar-kardane-shekam (10).giflaghar-kardane-shekam (11).gif  

laghar-kardane-shekam (12).giflaghar-kardane-shekam (13).gif

ادامه نوشته

آموزش حرکات دست و نشست ها از زبان فارسی به کره ای

دست  یا  سون:
1- تیغه دست:                                                                      سوننال
2- تیغه داخلی دست:                                                     سوننال دونگ
3- دست نیزه ای:                                                        پیون سون کوت
4- کف دست:                                                                   سون باداک
5- پاشنه کف دست:                                                       باتانگ سونگ
6- روی دست:                                                                  سون دونگ
                           قسمت آرنج دست رو پالکوب مینامند

ساعد یاپالموک:
1- قسمت روی ساعد:                                                      میت پالموک
2- قسمت پشت ساعد:                                                   دونگ پالموک
3- قسمت داخلی ساعد:                                                   بکت پالموک
4- قسمت خارجی ساعد:                                                     آن پالموک
                                              تکنیکهای دست:

تکنیکهای دست به سه بخش تقسیم میگردد:
1- ضربه با انگشتان دست:                                                     چیروگی
2- ضربات شلاقی دست:                                                          چیگی
3- ضربات نفوذی دست به حالت مشت:                                      جروگی
چروگی:
ضرباتی که با انگشتان دست زده میشند رو چیروگی مینامند یکی ازعاملهای
موثر در انجام جروگیها انگشتها میباشند ودر چهار حالت اجرا میگردد:
با تمام انگشتان دست:                                                پیون سون کوت
با دو انگشت نشانه و وسط:                                         گاوی سون کوت
با یک انگشت دست:                           هان سون کوت یا هان سون کامک
با دو انگشت دستک:                           دون سون کوت یا دون سون کامک


           قابل ذکر است این ضربات از ناحیه سینه پرتاب میشود
انواع چروگیها:
1- جه چیو:موقع اجرای ضربه کف دست رو به بالاست.
2- سوو:موقع اجرای ضربه تیغه داخلی دست رو به بالاست.
3- اپو:موقع اجرای ضربه کفدست رو به پایین است.
چیگیها:

این نوع ضربات بصورت شلاقی بامشت  آرنج  تیغه های دست و زانو  اجرا میشند.
عوامل موثر در خوب اجرا کردن این تکنیک عبارتند از:
1- پالکوب                                      (آرنج)
2- موروپ                                      (زانو )
3- سوننال                           ( تیغه دست)
4- مه جوموک                      (نرمی مشت)
5- دونگ جوموک                   (پشت مشت)

 مسیرایی که چیگیها در آن اجرا می شوند عبارتند از:
1- بطرف بالا:                                    الگول چیگی
2- بطرف پایین:                               آره یانریوچیگی
3- بطرف جلو:                                       آپ چیگی
4- بطرف عقب:                                    دیت چیگی
5- بطرف پهلو:                                      یوپ چیگی    
6- به طرف خازج:                                    آن چیگی      
7- به طرف داخل:                                پاکات چیگی


 انواع چیگیها:
1- هان سوننال جبی پوم موک چیگی: ضربه تیغه دست به گردن ازخارج باپیچش کمر
2- دون جوموک الگول بکت یوپ چیگی: ضربه با پشت مشت از داخل به خارج و  پهلو
3- دون جوموک الگول توک چیگی: ضربه بت پشت مشت به صورت و چانه
4- دانیکو توک چیگی : ضربه مشت معکوس به زیر چانه حریف
5- هان سوننال آن موک چیگی:ضربه تیغه دست به گردن از خارج به داخل
6- هان سوننال اپو موک چیگی:ضربه تیغه دست به گردن از داخل به خارج
7- پالکوب ممتونگ دلیا چیگی: ضربه آرنج به وسط بدن
8- پالکوب الگول دولیو چیگی: ضربه آرنج به صورت یا سر حریف
9- پالکوب نریو چیگی:ضربه نفوذی آرنج به طرف پایین
ادامه نوشته

تغییر جزئی قوانین داوری تکواندو

به گزارش خبر گزاری تکواندو ایران:

تغییر قوانین جدید داوری تکواندو به این صورت میباشد :



به گزارش خبرگزاری تکواندو ایران ، سمینار بین المللی بازآموزی قوانین جدید داوری تکواندو  روز پنجشنبه  در مرکز جهانی تکواندو تهران با حضور 125 داورایرانی و خارجی آغاز شد. در این کلاس 10 داور از کشورهای آذربایجان ، کویت ، قطر ، بحرین و افغانستان و 125 داور از ایران حضور دارند.

شکیر چلبات سوئدی در این کلاس علاوه بر  بازآموزی قوانین  جدید ، آموزش عملی و چالاکی (جابه جایی داوران در مسابقات ) ، تمرین با سیستمها ، علائم دست و تغییرات جزئی در داوری را نیز در دستور کار خود دارد.

تغییرات ایجاد شده بدین شرح است :

چهار امتیازی شدن ضربات سر، ثبت امتیاز در صورت تائید دو داور ، پایان مبارزه در صورتیکه در پایان راند دوم و طول راند سوم اختلاف امتیاز به عدد 12 برسد و همچنین منع تقاضای بازدید فیلم از سوی مربیان برای اعتراض به ضربات مشت از جمله تغییرات  جدیدی است که در داوری تکواندو اعمال شده و در این کلاس تدریس می شود.

اصول اساسی تمرین

سلام خدمت تکواندو کارای گل به خصوص بچه های چاراویماق.تواین بخش طراحی تمرین مناسب برای تکواندو کاران قرار داده شده.برای شما اصول 5 گانه تمرین رو معرفی میکنم .

اصول اساسی تمرین

1-اصل اختصاصی بودن تمرین

تمرین برای هر رشته ورزشی باید ویژه همان رشته باشد. همچنین روش تمرین ورزشکاران باید اختصاصی باشد یعنی اینکه برنامه های بدنسازی آنان باید شبیه به مهارتهای ورزش خودشان باشد . از ورزشکاران رشته  تکواندو باید خواست که حرکات مورد نیاز رشته ورزشی خود را بطور مشابه تقلید کنند . بنابراین هم سرعت و هم الگوی حرکتی تقلید شده است

2-اصل اضافه بار فزاینده

تمرینات باید به گونه ای طراحی شوند که عضلات و سیستمهای انرژی بدن با شدت تمرینی و مقاومتهایی بیش از آنچه که در شرایط عادی با آنها روبرو است مواجه شوند. با افزایش سازگاری بدن با این گونه تمرینات ، مقدار مقاومت و شدت از طریق دستکاری زمان و جلسات و بار باید افزوده شود و هر چند جلسه یک بار این افزایش تکرار یابد .

 

3- اصل تفاوت های فردی

هر ورزشکاری منحصر به فرد است و لذا همه ورزشکاران در برابر یک تمرین مشابه واکنشهای مشابهی از خود بروز نمی دهند . در برابر یک تمرین برخی زودتر به آمادگی می رسند برخی دیرتر و برخی نیز اصلاً به فایده ای از آن تمرین دست پیدا نمی کنند. بنابراین مربیان باید برای هر وزشکاری برنامه بدنسازی خاص طراحی کنند . برنامه ای که به توسعه توانایی های آن ورزشکار کمک نماید .

4- اصل برگشت پذیری

مربیان باید بدانند که بسیاری از فواید بدست آمده از تمرین ، وقتی مدتی تمرین کنار گذاشته می شود ، از دست می روند . آنها باید برنامه ای طراحی کنند که سطح آمادگی ورزشکار را در طول فصل حفظ کرده و اینگونه نباشد که مثلاً یک ماه فشار زیادی بر ورزشکاران اعمال کند و یک ماه دیگر آنها را به حال خود واگذارد . به همین منظور برنامه های تمرینی ویژه فصل قبل از مسابقه ، فصل مسابقه و فصل استراحتی طراحی می شوند .

5- اصل در نظر گرفتن سن ورزشکاران

شیوه های تمرینی مربیان باید برای گروههای سنی مختلف متفاوت باشد. اصولاً ما ورزشکاران کم سن و سال مثل افراد 10 الی16 سال ، ورزشکاران نوجوان و درحال بلوغ مثل افراد 11 الی 14سال ، ورزشکاران اواخر نوجوانی مثل افراد  15 الی 19 سال و ورزشکاران بزرگسال داریم . قاعده علمی بر این است که برای افراد قبل از بلوغ و اوایل دوره بلوغ هرگز تمرینات بدنسازی شدید ندهیم بلکه بهتر است آنها ورزشها را به شکل مهارتی آن فراگیرند و به تمرین بپردازند . همینطور تمرینات سرعتی ، تمرینات با وزنه های سنگین تر از RM 15 (یعنی نتواند بیش از 15 بار حرکت را تکرار کند) و تمرینات پلایومتریک (تمرینات انفجاری) کاملاً برای افراد قبل از بلوغ ممنوع است و ضمن اینکه این تمرینات هیچ آمادگی جسمانی قابل ملاحظه ای برای ورزشکاران کم سن و سال به ارمغان نمی آورد (اطلاعات از شارکی، Brain J sharky ).


آموزش تصویری و فلسفه فرم های تکواندو -  فرم یک تگوک ایل جانگ

تگوگ ایل جانگ(سمبل آسمان ونور)

تگوگ ایل جانگ نماد کن و یکی از 8شاخه اصلی پالگه است و نمایانگر آسمان و یانگ است. کُن نمایانگر زایش همه چیزهای عالم وجود است.

 کُن آغاز خلقت همه موجودات عالم ،قدرت آسمان و منبع اصلی عالم وجود است. آسمان با نزول باران،و درخشش نور خورشید باعث زایش، زندگی و رشد همه موجودات عالم است.

تگوگ ایل جانگ شامل تکنیکهای آپ سوگی،آپ کوبی،جوموک مومتونگ جیروگی،آره ماکی،ممتونگ ماکی،الگول ماکی و آپ چاگی است و اساس انتخاب این تکنیکها با تاکید روی عملکرد بنیادی این تکنیکها استوار است. این فرم دارای 18 پوم(حرکت) و20تکنیک می باشد.

آموزش فرم یک (تگوک ایل جانگ) به صورت انیمیشن

بعد از حرکت آخر که شماره 22 هستش انیمیشن از اول تکرار میشود برای ذخیره روی کامپیوتر روی انیمیشن کلیک راست کرده و save target as را انتخاب کنید

تگوگ ایل جانگ(سمبل آسمان ونور) آموزش فرم های تکواندو و فلسفه آنها

 

محور یک:

آپ سوگی - اره ماکی

آپ سوگی ممتونگ جیروگی

آپ سوگی - اره ماکی

آپ سوگی ممتونگ جیروگی

آپ کوبی اره ماکی - ممتونگ جیروگی

محور دو:

آپ سوگی - ممتونگ ماکی

آپ سوگی ممتونگ جیروگی

آپ سوگی - ممتونگ ماکی

آپ سوگی ممتونگ جیروگی

آپ کوبی اره ماکی - ممتونگ جیروگی

محور سه:

آپ سوگی - الگول ماکی

آپ سوگی ممتونگ جیروگی

آپ سوگی - الگول ماکی

آپ سوگی ممتونگ جیروگی

آپ کوبی اره ماکی

آپ کوبی - ممتونگ جیروگی

آموزش اصطلاحات فرم های تکواندو

اره ماکی : دفاع از پایین بدن.
مومتنگ ماکی : دفاع از وسط بدن.
الگول ماکی : دفاع از بالای بدن.             
جوموک مومتنگ جیروگی : ضربه ی مشت به وسط بدن.                        
جوموک الگول جیروگی : ضربه ی مشت به بالای بدن.
جوموک اره جیروگی : ضربه ی مشت به پایین بدن.
باندا جیروگی : ضربه ی مشت ، موافق با پای جلو.
بارو جیروگی : ضربه ی مشت ، مخالف با پای جلو.
دوبون جیروگی : دو ضربه ی متوالی مشت ، به یک نقطه.

 


فرم شماره ۳


 

هان سون نال موک چیگی : ضربه با تیغه ی دست به گردن حریف [آپ سوگی]  (فرم٣)
هان سون نال مومتنگ ماکی : دفاع یک دست با تیغه ی دست از وسط بدن [دیت کوبی] (فرم٣)

 


فرم شماره ۴


 

سون نال مومتنگ ماکی : دفاع با تیغه ی دست از وسط بدن  [دیت کوبی] (فرم٤)
بکت پالموک مومتنگ ماکی : دفاع از وسط بدن با قسمت خارجی ساعد دست بطوریکه مشت روبروی کتف قرار میگیرد.[دیت کوبی] (فرم ۴)

پیون سون کت سئو چیروگی : ضربه با نوک انگشتان به دیافراگم [آپ کوبی] (فرم ۴).
سون نال بیتورو موک چیگی : ضربه با تیغه ی دست به گردن همراه با چرخش بدن رو به پای جلو [آپ کوبی] (فرم۴).

 


فرم شماره ۵


 

مه جوموک نریو چیگی : ضربه با نرمه ی مشت از بالا به پایین به سر حریف [پیون هی سوگی] (فرم ٥)
دونگ جوموک الگول آپ چیگی : ضربه با روی مشت به صورت حریف [آپ کوبی] (فرم ٥).
پالکوپ دولیو چیگی : ضربه دورانی با آرنج به چانه ی حریف [آپ کوبی] (فرم ٥).
پالکوپ پیوجوک مومتنگ چیگی : گرفتن حریف و زدن ضربه با آرنج [آپ کوبی] (فرم ٥).
دونگ جوموک الگول یوپ چیگی: ضربه ی آخر فرم ۵ [کوآ سوگی]

 


فرم شماره ۶



هان سون نال بیتورو الگول ماکی : دفاع با تیغه ی دست از بالای بدن در حالت چرخش به روی پای جلو [آپ کوبی] (فرم ٦).
بکت پالموک بکت الگول ماکی : دفاع با قسمت خارجی ساعد از بالای بدن ٬ به طوری که دست از داخل بدن به سمت بیرون (فرم ٦).
هچیو اره ماکی : دفاع باز کننده از پایین بدن [ناران هی سوگی] (فرم ٦)
باتانگ سون مومتنگ ماکی : دفاع با پاشنه ی دست از وسط بدن [آپ کوبی] (فرم ٦).

 


فرم شماره ۷



باتانگ سون مومتنگ ماکی: دفاع با پاشنه ی دست از وسط بدن [بوم سوگی] (اولین حرکت فرم ۷)
سون نال اره ماکی : دفاع از پایین بدن با تیغه ی دست [دیت کوبی] (فرم ۷).
باتانگ سون گودورو مومتنگ ماکی : دفاع با پاشنه ی دست از وسط بدن با پشتیبانی دست دیگر [بوم سوگی]  (فرم ۷).
بو جوموک : پوشیده شدن مشت در دست دیگر [موآ سوگی] (فرم ۷).
گاوی ماکی : دفاع قیچی مانند٬ یک دست اره و دیگری مومتنگ [آپ کوبی] (فرم ۷).
هچیو بکت پالموک مومتنگ ماکی : دفاع باز کننده ی وسط بدن با قسمت خارجی ساعد [آپ کوبی] (فرم۷).
دوبون جوموک جه جیو جیروگی :دو ضربه ی مشت همزمان به سینه حریف به طوری که کف دست ها رو به بالا باشد [کوا سوگی] (فرم ۷).
اوتگورو اره ماکی : دفاع دو دست از پایین بدن بصورت ضربدری [آپ کوبی] (فرم ۷).
دونگ جوموک الگول پاکات چیگی : ضربه با روی مشت به صورت حریف٬از داخل بدن به خارج (فرم ۷).
هان سون نال مومتنگ یوپ ماکی : دفاع با تیغه ی دست از وسط بدن٬ کاملا از پهلو [جوچوم سوگی] (فرم ۷).
جوموک یوپ جیروگی : ضربه ی مشت از پهلو به وسط بدن حریف [جوچوم سوگی]  (فرم ۷).

 


فرم شماره ۸



بکت پالموک گودورو مومتنگ ماکی : حرکت اول فرم ۸ (فرم ٨).
وی سانتول ماکی : دفاع دو دست ٬یکی الگول و دیگری اره از دو سمت مخالف بطوری که دست بالا با قسمت داخلی ساعد و دست پایین باقسمت خارجی ساعد (به حالت اره ماکی) دفاع میکنند (فرم ٨).
دانگیو توک جیروگی : ضربه ی مشت به چانه ی حریف و دست دیگر تقریبا روی بازوی دست ضربه زننده قرار میگیرد [آپ کوبی]  (فرم ٨).
بکت پالموک گودورو اره ماکی : دفاع با قسمت خارجی ساعد از پایین بدن ٬ البته با پشتیبانی دست دیگر[دیت کوبی] (فرم ٨).

 


فرم شماره ۹



هان سون نال پاکات الگول چیگی : ضربه با تیغه ی دست از داخل بدن رو به بیرون ( فرم ۹ ).
هان سون نال اره ماکی : دفاع با تیغه دست از پایین بدن (فرم ۹).
کاچیبی : ضربه با قسمت میانی سشت و چهار انگشت به گلوی حریف (فرم ۹).
موروپ کوکی: ضربه ی دست برای خرد کردن زانو (فرم ۹)
آن پالموک هیچیو مومتنگ ماکی : دفاع بازکننده با قسنت داخلی ساعد (فرم ۹).
پیوجوک جیروگی: زدن هدف با مشت (فرم ۹).
سون باداک جه جیو جیروگی: ضربه با کف دست به پایین بدن حریف (فرم ۹).
باتانگ سون نولو ماکی: دفاع بالا به پایین با پاشنه ی دست (فرم۹).
پالکوپ یوپ چیگی: ضربه ی کشویی با آرنج (فرم ۹)
مه جوموک اره چیگی: ضربه با نرمه ی مشت به پایین بدن (فرم ۹)

 


فرم شماره ۱۰



باتانگ سون توک چیگی : ضربه با پاشنه ی دست به چانه ی حریف (فرم ۱۰)
کوم گانگ اره ماکی: دفاع همزمان از بالا و پایین بدن (فرم ۱۰)
گاندول چیگی: ضربه ی مشت با دست عقب (فرم۱۰)
جوگاندول چیگی: حرکت عکس گاندول چیگی (فرم ۱۰)
سانتول ماکی: دو دفاع همزمان از بالای بدن (فرم ۱۰)

 


فرم شماره ۱۱


 

هچیو سون نال اره ماکی: دفاع باز کننده با تیغه دست (فرم ۱۱)
کوم گانگ مومتنگ ماکی: دفاع همزمان دو دست ، یکی وسط و دیگری بالا (فرم ۱۱)
دونگ جوموک الگول پاکات چیگی: ضربه با پشت مشت از داخل به بیرون بدن (فرم ۱۱)

بستن کمربند به صورت تصویر

آموزش بستن کمربند ورزشهای رزمی

اصطلاحات تکواندو (شامل:عمومی،اعضای بدن،ضربات دست وپا،شمارش و واژه های کلاسی)

اصطلاحات عمومی:  (حتما به ادامه ی مطلب مراجعه کنید)

نام معنی تلفظ انگلیسی
تکواندو هنر پریدن و ضربه زدن با پا و دست Teakwondo
ته پریدن، لگدزدن و خرد کردن با پا Te
کوان دفاع کردن و ضربه زدن با دست Kowan
دو هنر، ورزش Do
دوجانگ سالن تمرین Do Jang
شی آپجانگ زمین مسابقه Shi Up Jang
تیوک یونی فرم (لباس تمرین) Tiouk
ساید شلوار Sayd
تی کمربند Ty
کانگ جانیم استاد Kang Janim
کیو ساپ ارشد Kio Sup
کیونگ ره تعظیم، احترام Kiong Reh
انچا نشستن Uncha
اراسا برخاستن Erasa
کی هاپ نعره ترسناک Ki Hup
کیو روگی مبارزه Kiu Rogi
پومسه فرم Pomse
ت – گوک قدرت و عظمت ، جاودانگی Te - Gouk
شی یو استراحت Shi You
شی جاک شروع Shi Jack
گیه سوگ ادامه Gie Soug
گالیو جدا شدن Galio
کومان پایان Koman
چاریوت خبردار Chariot
چونبی آماده باش Chonbi
پارو برگشتن به حالت اول Paro
آپ جلو Up
یوب پهلو Youb
دیت عقب Dit
باندا موافق Banda
بارو مخالف Baro
ون(اوون) چپ Wen,Owen
اورن راست Oren
آن از خارج به داخل Un
پاکات از داخل به خارج Pakat
دوبن دوتا(پی در پی) Duben
ادامه نوشته

اسامی تکواندوکاران شهرقره آغاج

 تکواندوکاران رده سنی نوجوانان(دان یک)
قاسم عباسزاده امین نادرپور امین نریمانی
مهدی قریبی مسعودیوسفی مجتبی اورجی
محمد قریبی مهدی عباسی حسن شیری پور
محمدشیری میلاداسکندرزاده حسن نصرتی